Halaman

Khamis, 5 September 2013

Perjuangan yang belum berakhir

Assalamualaikum anak-anak,

Alhamdulillah hari ini sempat untuk kita nikmati, udaranya masih segar dan suasananya masih damai.

Budak kecil yang berjiwa besar

Kali ini ummi mahu bercerita tentang kerjaya ummi pula.Tidaklah sebesar kerjaya doktor ataupun jurutera, ummi hanya seorang guru.Namun sepanjang ummi menjalani latihan sebagai guru, hidup terasa lebih tenteram dan damai.

Kenapa?
Suatu kepuasan apabila ummi dapat berkongsi ilmu dengan orang lain terutama sekali anak-anak kecil sebaya kakak Dhini.

Ummi bermula sebagai pelajar institut perguruan Bangi dan seterusnya ditempatkan untuk latihan di Sk Taman Seri Gombak.

Waktu cuti bukanlah masa untuk kita dapat bersama meluangkan masa mencari tempat percutian,tetapi pada masa itulah ummi akan datang ke ipg untuk menuntut ilmu perguruan.

Pensyarah-pensyarah yang ada disini semuanya berjiwa pendidik.Tidak hanya membiarkan pelajar2 mencari penyelesaian sendiri tetapi turut dibantu dan dibimbing dengan sepenuh jiwa.

Kelas pertama ummi pada cuti sekolah seminggu.Tidak sanggup untuk meninggalkan kakak dan adik di rumah, ummi berulang alik dari Gombak ke Bangi setiap hari.Kadang-kadang ada juga waktu ummi tersengguk sendiri kerana mengantuk.Namun ummi tahu ummi perlu kuatkan hati.

Sesi kelas diteruskan semasa cuti persekolahn 2 minggu.Ummi semakin membiasakan diri dan semakin cekap memandu.Satu perkara lagi, sepanjang tempoh pengajian ummi di ipg ummi mengalami kesukaran apabila major yang ummi dapat ialah bahasa arab.

Kenapa?
Ummi bukan major Bahasa Arab ketika di universiti tetapi Sains Kemanusiaan:Komunikasi.

Masalah juga buat ummi sebab bahasa Arab ketika sekolah menengah pun sudah berkarat inikan pula mahu mendalamai bahasa Arab diperingkat Ipg....sangat susah buat ummi.

Namun ingat sayang....
Kesusahan adalah pada fikiran kita, apabila kita mengambil keputusan yang sewajarnya bertindak mengikut pilihan yg telah kita buat bukan mencari alasan untuk tidak melaksanakannya.

Satu cabaran lagi yang perlu ummi hadapi ialah ketika terpaksa memandu setiap hari dari Gombak ke Bangi selama 1 bulan.
Cuba bayangkan.....
Paginya ummi akan keluar seawal 6.30 utk mengelakkan kesesakan lalu lintas.Dan pada petangnya pula ummi akan bergegas balik selepas kelas pada pukul 5.30 untuk mengharung kesesakan dan hanya akan sampai di rumah seawal 7.30 malam.Sangat tidak terbayangkan oleh akal pada awalnya namun ummi berjaya juga mengharunginya.

Penguat hati dan pemberi motivasi buat ummi


Habislah tempoh setahun ummi memasuki fasa praktikum.Tika ini hidup bagaikan tidak keruan,meja makan kita ummi tukar menjadi meja kerja ummi.Sebesar-besar meja itulah penuh dengan kertas yang bertimbun, fail2 kerja , laptop dan printer.Memang menjadi kenyataan selama 3 bln tersebut, kita makan beralas tikar namun rupanya lebih seronok.

Perjuangan ummi tidak berakhir disitu.Seusai praktikum ummi akan menghadapi peperiksaan akhir untuk menentukan masa depan ummi sebagai guru.

Ada waktunya ummi akan pergi bersendirian dan ada waktunya papa dan anak-anak setia menunggu sehingga ummi selesai menghabiskan ujian.
Terima kasih sayang-sayang ummi.Dan bila waktunya ummi menghadapi peperiksaan akhir bahasa Arab...sesuatu telah terjadi...

Ummi ceritakan kemudian ye....

Tiada ulasan :