Halaman

Isnin, 2 September 2013

Merdeka di hati kita

Assalamualaikum wbt

Salam sayang buat anakanda -anakanda tercinta.....
Alhamdulillah setelah sekian lama melihat dan meneropong, akhirnya Allah swt memberi kekuatan buat ummi menulis dan melakarkan sesuatu.

Bukan kerana tidak ada masa namun rupanya untuk melakarkan sesuatu di sini sangat memerlukan kekuatan dan kehendak untuk melakukannya.Namun ummi terinspirasi dengan kata-kata Prof Muhaya yang sangat bermotivasi " Jika ingin melakukan sesuatu jangan sekali-kali kita bertangguh"

Walaupun tidak dalam keadaan yang seberapa sihat mungkin penangan "anak comel" yang masih membesar didalam perut, namun ummi rindu untuk melakarkan sesuatu di sini.

Untuk pengetahuan kakak dan adik Uwais , telahi genaplah negara kita menyambut kemerdekaan yang ke 56 tahun.Suatu jangka masa yang lama dan mungkin masih diidam-idamkan oleh banyak negara di dunia.Sebagaimana "excitednya" adik Uwais apabila melihat bendera Malaysia sehinggakan meronta-ronta seandainya bendera tersebut di ambil kakak, begitulah juga "excitednya" pejuang kemerdekaan dulu berjuang bagi mencapai kemerdekaan tanah melayu.

Bagi ummi kita seharusnya bersyukur dengan kurniaan ini walaupun kedengaran juga suara-suara yang mempersoalkan "benarkah kita telah merdeka?

Merdeka , subjektif maksudnya anak-anak.....
Ada ibu merdeka bila rumah telah terkemas cantik
Ada ayah merdeka bila dapat bercuti setelah berpenat lelah untuk keluarga
Ada abang merdeka bila adik-adik balik ke kampung...
Ada kakak merdeka bila tidak dibebel ibu.....
Ada adik merdeka bila kaka dan abang tidak menyakat.....
Dan banyak lagi......

Apapun maksudnya...
Berbeza pun pendapat kita.....
Apa yang penting, erti merdeka yang sebenar adalah apabila kita mampu mengawal emosi daripada dikuasai pelbagai pengaruh yang buruk dan negatif.....
Ingat anak-anak....
Kalian membesar bukan lagi di era serba kekurangan.Segalanya kini telah tersedia didepan mata dan menjadi suatu cabaran buat semua ibu bapa memberi pendidikan agama yang terbaik buat anak masing.

Ummi mendoakan kalian membesar dengan bertambah iman dan taqwa serta selalu menjadi muslim yang mengambil berat perihal agamanya dan cuba membantu insan lain.....

Ummi pun mahu memerdekakan diri dari sifat malas yang semakin menular dengan mula menulis sesuatu di sini....:-)

Sehingga bertemu lagi....